Ziemia Pyrzycka to bez wątpienia miejsce, które zainteresuje miłośników sztuki. Okoliczne kościoły to często perełki, które choć skryte to bez wątpienia będą fascynować każdego miłośnika rzeźby czy obrazu.
Chociaż, jak już wcześniej wspomnieliśmy – Pyrzyce niemal w całości zostały zniszczone przez walki w roku 1945, to w mieście nadal możemy spotkać ciekawe materiały, będące w większości związane ze sztuką sakralną. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na kościół pw. św. Maurycego, którego wnętrze skrywa opisane w rozdziale „Miasto religijne” m.in. XVII- i XVIII-wieczne bogato zdobione płyty epitafijne, późnośredniowieczny tryptyk „Ostatnia wieczerza”, a w ołtarzu głównym obraz wniebowzięcia Maryi Panny. Jeśli będziemy mieli szczęście zwiedzać kościół w słoneczny dzień, to ujrzymy teatr świateł w postaci dwóch wielkich witraży przestawiających Polaków na świecie i tajemnice różańcowe. W kościele znajdują się również trzy rzeźby z pierwszej ćwierci XX wieku: dwie przedstawiające nieokreślonych książąt i jedna biskupa, według domniemań św. Ottona. Wśród sprzętów liturgicznych warto wymienić późnogotyckie, XVI-wieczne kielichy mszalne, które nadal są używane w czasie ważniejszych uroczystości.
Warto również zahaczyć o Kaplicę św. Ducha. Choć jej oryginalne wyposażenie najprawdopodobniej nie przetrwało, to przeniesiono do niej dwa drewniane barokowe XVII-wieczne epitafia z kościoła w Nowielinie oraz najprawdopodobniej piętnastowieczny krzyż kamienny z klasztoru franciszkanów. W zbiorach są również ozdobne ceglane kształtki z tego przybytku. Ciekawa jest także elewacja kaplicy. Odkryto na niej niewielkie zdobienia w postaci podobizn zwierząt.
Poza miastem miłośnicy rzeźby i malarstwa z pewnością nie mogą ominąć Brzeska. Tamtejszy kościółek parafialny, jednocześnie sanktuarium to wyjątkowy przykład snycerki, w formie stalaktytowego pseudosklepienia z końca XVII wieku, dekorowanego ozdobnymi malowidłami. W centrum rzeźbionego ołtarza znajduje się gotycka figura Madonny z Dzieciątkiem otoczona przez płaskorzeźby świętych dziewic i 12 apostołów.
Zaraz obok Brzeska leży Letnin. Tam w głównym ołtarzu miejscowego kościoła można podziwiać dwa późnorenesansowe skrzydła tryptyku ołtarzowego z rzeźbami apostołów oraz trzech ewangelistów. Uwagę przyciąga też barokowa ambona, wsparta na figurze Mojżesza.
Nie mniej ciekawostek skrywa XIII-wieczny kościół w Nowielinie. W jego centrum stoi barokowy ołtarz z przełomu XVII i XVIII wieku, który przedstawia trzy malowidła: w predelli (u dołu) scenę Ostatniej Wieczerzy, wyżej w polu głównym ukrzyżowanie, zaś zwieńczony jest malowidłem zmartwychwstania. Na parapecie empory zachodniej widnieją przedstawienia 11 scen z Księgi Rodzaju (m.in. wygnanie z raju i budowa wieży Babel) oraz sceny nowotestamentowe.
Wyposażeniem zachwyca również kościół w Wierzbnie. Uwagę przyciąga przede wszystkim malowany strop z pierwszej połowy XVIII wieku z trzema plafonami przedstawiającymi: Chrystusa i ewangelistów, symbol Trójcy Świętej oraz zesłanie Ducha Świętego. Z kolei parapet empory muzycznej przedstawia 13 scen o tematyce chrystologicznej. Ołtarz główny, również XVIII-wieczny, niestety zdewaloryzowany.
Ciekawym obiektem jest XV-wieczny kościół w Żabowie. W centrum prezbiterium znajduje się XVIII-wieczny obraz Petra Brandla przedstawiający chrzest w Jordanie. Jednak w tym miejscu znajduje się dopiero od czasów powojennych. Wcześniej wisiał w miejscowym pałacu, zaś w centrum kościoła znajdował się ołtarz ambonowy, którego zakonserwowane pozostałości znajdują się przy północnej ścianie kościoła.
Kościół w Zaborsku również zachęca do spojrzenia w górę. Najbardziej rzucają się w oczy sufitowe malowidła przestawiające chrzest w Jordanie, nauczanie oraz Mojżesza na górze Synaj. W kościele również barokowy ołtarz, pierwotnie ambonowy, po wojnie dostosowany do kultu katolickiego.
Kościół parafialny w Jesionowie to nie tylko przykład architektury modernizmu. W świątyni znajdują się witraże z połowy lat 30. XX wieku wykonane w szczecińskiej firmie Ludwiga Ritzingera, a także modernistyczna droga krzyżowa.
Interesujący jest również ołtarz kościoła w Lipianach. W jego centrum umiejscowiony jest obraz ostatniej wieczerzy, zaś obok znajduje się gotycka rzeźba św. Piotra z XV wieku.